Blogg - Johan Gustafsson

03-12-14 Videospridning

Videon "Twilight Glider Aerobatic Airshow by World Champion Johan Gustafsson" har spridits mycket vilket är väldigt roligt. Den har spridits på bland annat dessa ställen: Liveleak: liveleak.com
Die Welt: welt.de
Nyheter24: nyheter24.se

Die Welt Facebook: facebook.com

02-12-14 Glider Aerobatic Airshow Video

Jag kan nu presentera ännu en ny video jag och Jesper Rådegård har tagit fram tillsammans:

17-10-14 Twilight Glider Aerobatic Airshow Video

Jag kan nu stolt presentera en ny video som tagits fram i samarbete med Jesper Rådegård som gör otroligt snygga filmer. Här är resultatet!

03-09-14 Night Aerobatic Air Show

31-08-14 Kalmar Flygdag

Denna helg var det planerat att jag skulle flyga två shower, en i Roskilde och en i Kalmar. Roskilde blev inställt på grund av för dålig väderprognos, men Kalmar genomfördes utan problem. Det var troligen årets sista flygshow.

21-08-14 Night Aerobatic Air Show Teaser

18-08-14 Skövde Flyg och Motordagar

I helgen var jag och flög flyguppvisning i Skövde, det var tyvärr massor med regn och moln under hela flygdagen. Detta gjorde att alla deltagarna inte kunde ta sig dit. Men de som var på plats gjorde så gott det gick för den publik som tagit sig dit trots regnet. Jag hade tur med vädret och fick en liten lucka med högre molnbas så att jag kunde köra ett fullt program!

Mycket imma på rutan på grund av all fukt och vatten i cockpit

Svenska Flygvapnets ena Hercules C-130 använde jag som tillfälligt regnskydd

09-08-14 Kräftstjärtssvängen Siljansnäs

Årets kräftstjärtssväng blev en trevlig tillställning med kanonväder och en hel del folk. Det kom också många gästande flygplan. Jag körde uppvisning med segelflygplanet.

Tailslide

Happyface (-4G)

02-08-14 Pilatus Horn, 7000 fot över havet

Idag har vi varit ut på utflykt till ett högt berg här i närheten där vi åkte med världens brantaste tåg upp. Det tog 40 minuter upp till 7000 fot. Det var en fantastisk utsikt där uppe och vilket landskap de har här! Efter det var vi till Luzern och tittade lite i staden.

Utsikt mot Luzern

Nästan uppe

Uppifrån

Linbanan vi tog ner

På väg ner

Luzern

Fin vy i Stans

02-08-14 Pilatus PC-24 Roll out bilder

Här kommer flera bilder från gårdagens uppvisning
2 av 3 läktare plus ett stort publikområde, allt var fullt!

PC-7 Team

PC-21

PC-12

Pilatus P3 Team

I Kägiswil före start, jag bogserades till Stans/Buochs

Bogserad av hästar

01-08-14 Pilatus PC-24 Roll out

Flygshowen blev toppen, mycket folk och strålande sol. Jag lägger upp några få bilder nu, hade inte tid att fixa fler. Ska lägga upp många fler i morgon.
Jag kör uppvisning med livebild från cockpit på storabildsskärm för publiken!

Pilatus helt nya PC-24!

Cockpit på PC-24

31-07-14 Pilatus PC-24 Roll out generalrepetition

Idag har vi kört igenom programmet inför morgondagens flygshow. Här kommer lite bilder:

30-07-14 Schweiz

Nu är vi i Schweiz inför Pilatus 75årsjubileum och PC-24 Roll Out på fredag. Idag har vi monterat den Pilatus B4 jag ska flyga under uppvisningen och jag har gjort en familiseringsflygning här i Bouchs. Det har varit lätt regn till och från idag. Hoppas på bättre i morgon då det är träning.

27-07-14 Hedlanda

Denna helg har spenderats i Härjedalen på Hedlanda flygdag. Det bjöds på fantastiskt väder och mycket folk. Jag flög bode Giles 202 och SZD-59. Här kommer lite bilder:

Young Pilots hjälper till med logistiken

Giles 202 kort final

SZD-59 kort final

Mats Olsson med Zlin 526f

Nu packar jag väskorna inför resan ner till Schweiz som påbörjas på Tisdag!

20-07-14 Wheels and Wings Falkenberg 2014, Twilight Airshow

I helgen har jag varit i Falkenberg på Wheels and Wings. Där premiärflög jag min nya show, Twilight Aerobatic Airshow med Giles 202. Helgen bjöd på fantastiskt väder och mycket folk. Jag hade flygplanet stationerat i Halmstad där jag fick bra hjälp av klubben, tack! Här kommer det en del bilder:

06-07-14 SM är slut för i år

Jag låg först i våde klasserna tills sista flygningen, tyvärr dömndes en kvickroll bort av dommarna i det okända på motor, det gjorde att jag slutade totalt 3a. Men jag är väldigt nöjd med det resultater då jag gav de andra en riktig match. På segel gjorde jag däremot ett riktigt misstag och missade 2 manövrer helt och det gjorde att totalt 4 manövrer blev 0:ade. Även hr slutade jag 3a totalt.
Det var en rolig tävling, bra organiserad och trevligt folk. Igår var SVT och sände från tävlingen, det kan ses här: (startas vid 03:56:30) svtplay.se

Resultat motor:

Foton:
Foto:Håkan Brandt

Intervju med SVT direkt efter landning.

Tankning i Karlskoga, pågående moedllflygträff, men jag fick landa och tanka!

05-07-14 Dag 4

Idag är det sista dagen, reservdagen utnyttjades. Idag ska vi flyga okända program och det kommer bli tufft, det är tajt i toppen så det kommer troligen avgöras på denna flygning.

04-07-14 Dag 3

Advanced motor har kört klart fria, Intermediate och sportsman är inte klart än på grund av låg molnbas (2300ft). Jag är inte heltnöjd med mitt fria, det blev stressigt med låg molnbas och det blev en del små missar. Däremot är resultatet för kända klart:

Vi kommer att börja flyga nu 11:15. Första start är Daniel Ryfa som kom hit igår kväll och kommer delta. Han kör det kända programmet först eftersom han inte flugit det än. Därefter kommer alla motorpiloter att köra, det är inte tillräckligt med molnbas för att segel ska kunna genomföra än.

03-07-14 Dag 2, mulet

Fortfarande låga moln, nästa info om eventuell flygning klockan 16

Just nu låga moln och regn i samband med frontpassage. Mer information om eventuell flygning i eftermiddag kommer ca 12 idag.

02-07-14 Bilder dag 1

Det blev en del skurar på eftermiddagen men det gick i alla fall att komma igenom en flygning per pilot idag så att alla har nu flugit kända. Två bilder från morgonen idag.

02-07-14 Kända avklarat

Jag har flugit kända i både motor och segel, det kändes bra och jag väntar nu på resultaten från alla andra. Alla har inte flugit än, går det bra så hinner vi kanske flyga även fria ikväll. Det kommer regnskurar så vi måste pausa ibland. Resultaten uppdateras kontinuerligt på : smveckan.net
Jag fick 77,81% på segel och 75,47% på motor

01-07-14 Startordning

Vi har haft öppningsbriefing och startordningen inför tävlingen i morgon är publicerad, jag startar nummer 1 med UVJ och 8 med XYR. Startordningen finns på: smveckan.net
Jag har tränat ett pass med XYR idag, det kändes bra. Höll mig bra i boxen och alla manövrer blev bra.

01-07-14 Sista träningsdagen inför SM

Igår blev det flygbart till eftermiddag kväll, jag körde ett pass med både XYR och UVJ med gott resultat.

30-06-14 Borås SM-Veckan

Idag sänds reportaget som SVT gjorde med mig och Sofia, det finns även här svt.se

Det sänds på regionala nyheterna och sportnytt. Vid 15:00 idag kommer vi även att vara med på Presskonferensen som sänds live på webben: svtplay.se

28-06-14 Eslöv flygdag och resa till Borås

Igår flög jag Gilesen till Borås via Karlskoga. Sofia körde bilen med segelflygplanet till Borås, därefter fortsatte vi med bilen och vagnen ner till Eslöv. I Eslöv flög jag uppvisning idag, det bjöds på fint väder och bra show! Under eftermiddag och kvällen körde vi upp till Borås där vi nu är för att i morgon träna inför SM som börjar på onsdag. Här kommer lite bilder:
Tankning i Karlskoga

24-06-14 Reportage med SVT

Idag gjorde jag och Sofia ett reportage för SVT, det kommer troligen att sändas inför och/eller i samband med SM nästa vecka.

23-06-14 Träning inför SM

Det hanns också med ett träningspass inför SM som går i Borås nästa vecka! Inte allt för skönt med negativ belastning..

23-06-14 Långhelg i Norge

Sen i Torsdags har jag vart i Norge på 2 flygupvisningar. I Torsdags var det Elverum och på Fredag åkte jag vidare norrut till Trondeim och Vaernes Airshow. Där har jag vart fram till idag. Jag har inte kunnat uppdatera bloggen då jag inte haft tillgång till något internet. Vädret har varit blåsigt och kallt, under Lördagen regnade det nästa hela dagen men de flesta kunde genomföra sina uppvisningar ändå. Jag flög bägge dagarna. Här kommer en del bilder från helgen!

Elverum

Resa genom Norge

Mycket backar och kurvor att ta sig förbi

Vacker terräng

Lunchstopp

Temperaturmätaren visade 2 grader.

Monterat och klart i Vaernes.

Mycket intresserade människor

Civila sidan av flygplatsen

Johan Gustafsson in action

Aerostars bjöd på en fin show

03-06-14 F17 Ronneby försvarets huvudflygdag

Under helgen var jag i Ronneby på försvarets huvudflygdag. Ett mycket trevligt arrangemang men fantastisk väder. Det kom hela 40000 personer och tittade. Här följer några bilder från helgen

26-05-14 Fotografering

Idag har jag haft besök av Alberto Pericoli från Italian, vi har fotograferat och tagit fram underlag för två stora flygtidningar i Tyskland och Italien. Jag kommer att publicera resultaten av artiklarna här senare när de kommer ut. Massor med rolig flygning och fotografering med Alberto idag, kolla gärna hans hemsida aviationshots.com Här är två bilder från dagens flygningar

17-05-14 Träning

Det blir en hel del träning med Gilesen för att komma i form till årets SM. Acron håller på och får en ny snyggare och bättre utrustning för min "Twilight Glider Aerobatic Airshow", denna kommer att visas i Ronneby första gången den 1 Juni!

01-05-14 Flygning

Idag har det blivit lite flygning och bygge av hangaren till Gilesen.

20-04-14 Träning med Giles 202

Det har blivit en hel del flygning med Giles 202 under helgen, här är en del av träning på ett fritt Advanced program:

03-04-14 Underhåll inför säsongen 2014

Jag håller på med underhåll av min SZD-59 "ACRO" just nu för att den ska vara i bra form och redo för sommarens alla uppvisningar och tävlingar!

30-03-14 FSF och KSAK årsstämma

Denna helg har spenderats i Göteborg på Flygsportsförbundets årsstämma och KSAKs, Motorflygförbundets årsstämma. Lördagen började med en förmiddag som turist. Flygsportsförbundet hade sen årsstämma på eftermiddag och till kvällen blev det trevlig middag där jag blev uppmärksammad för mitt individuella VM-Guld under 2013.

Under Söndagen hade KSAK och KSAK-M årsstämma. Där fick jag priset "Årets Flygare" för mina prestationer under 2013. Oerhört stort att få detta pris för mig, det är hedrande!

Medaljen

21-03-14 Lek bland molnen

Filmsekvens från lite lek bland molnen

17-03-14 Fallskärmar från Softie Parachute

Gilesen kommer att få 2 nya fallskärmar från Softie Parachutes. Softie är min favoritfallskärm med låg vikt, bäst komfort och med aerobatic harness. Bilder från produktionen av nya fallskärmarna:

10-03-14 SE-XYR hemma i Dala-Järna

I fredags åkte jag och Sofia till arlanda för att flyga ner till Tyskland för att flyga hem vårt nya flygplan. Här nedan kommer lite bilder från resan som startade efter lunch i Lördags.
Två glada nya ägare i ett disigt tyskland

Diset höll i sig ända från Heubach i södra tyskland där vi flög ifrån till norra delen av tyskland, här syns tyska kusten.

Första stoppet efter 2 timmar och 30 minuter i Rödby, Danmark för Påfyllning av bränsle.

Trång passage mellan Roskilde och kastrup CTR på 1500ft eller lägre.

Solen påväg ner samtidigt som vi lämnar Danmark bakom oss och siktar mot nästa land...

Sverige i sikte!! Ovant att prata svenska i radion, Sierra Erik...

Andra stoppet i Landskrona efter ytterligare 45 minuter, mer bränsle.

Tack till Ronny och Gunilla som hjälpte oss med hangar och bjöd på mat och övernattning!

Under Söndagen fortsatte vi vår resa norrut mot Dala-Järna. Vinden i ryggen gav oss en groundspeed på 170kt under långa perioder.

Efter 1 timme och 45 minuter kunde vi taxa in till välkomstkommiten som skulle inspektera nyköpet.

26-02-14 360 video från Makingview

Cool video från Makingview: makingview.com
Ny flygshow bokad också, kolla under Airshow.

04-02-14 Giles 202

Idag kan jag berätta en stor nyhet, jag har tillsammans med 5 andra köpt en Giles 202 i Tyskland! Detta flygplan blir då Sveriges modernaste konstflygplan. Jag kommer att flyga hem flygplanet så fort vädret tillåter.

Giles 202 är ett tvåstisigt flygplan helt byggt i kolfiber, denna individ är från 2002.

02-02-14 Tillbakablick på året 2013

Här kommer ett filmklipp som tillbakablick på året 2013

23-01-14 Årets Flygare 2013

Jag har blivit utsedd till Årets Flygare 2013. Det är jag mycket stolt över eftersom det är ett stort pris. Detta är artikeln om det i motorflygtidningen Pilot Briefing.

Jasmine Cederqvist, en välkänd flygdags speaker och 2012 års "Årets flygare" skrev såhär:

I senaste numret av den nordiska tidningen "Nordic Gliding & aviaion magazine" var det en stor artikel om mig.

2014-01-14 Nytt år, Nya möjligheter

Under gårdagen var jag i Stockholm på Idrottsgalan, mycket trevligt.
Jag har inte så mycket mer att komma med just nu, det jobbas på en hel del saker just nu som kommer att offentliggöras så småningom.