Blogg - Johan Gustafsson

2017-10-27 Tour 2017 - youtube video

Följ med oss runt jorden på vår turné 2017!

2017-10-25 SVT Svenska mästare

Missade ni inslaget i SVT Go'kväll igår så finns inslaget på SVT-Play här:

2017-10-22 SVT Go'kväll

Nu på Tisdag 24/10 18:45 i SVT Go'kväll kommer det sändas ett inslag i serien "Svenska mästare" som filmades 1 september i år.

2017-09-29 bilder och video från Turnén

Nu är vi åter på hemmaplan efter turnén!
Bilder från Avignon Airshow

Mitt team på turnen

Några bilder från Athens Flying Week
Foto:Panos Charalampopoulos

Två filmer från Youtube:

2017-09-24 Avignon Airshow 2017

Det blev en toppendag i Avignon, klarblå himmel och bara lätt vind. Väldigt mycket publik kom det också. Här kommer några bilder från min show. Jag ska lägga upp ännu fler bilder senare från hela resan när vi kommit hem.

Denna helg är vi i Avignon Frankrike, Igårkväll körde vi skymningsshow på deras VIP-event. Idag är det stor flygshow och vi ska flyga på eftermiddag. Här kommer några bilder från igårkväll.

2017-09-19 Athens Fying Week 2017

När man får personlig beröm och kommentarer från RAF Red Arrows att det var den mest imponerande showen de sett blir stolt över showen man skapat!

Är är en Tweet från dem:

Här kommer några bilder från Söndagen, fler kommer :)

Red Arrows gjorde en fantastisk show!

2017-09-18 Andra dagen på Athens Fying Week 2017

Igår kördes andra och sista dagen på flygshowen i Aten. Jag körde avslutning av hela evenmanget med min skymningsshow och det blev mycket bra! Just nu sitter vi i Patras och väntar på färjan till Italien. Jag ska skriva mer och lägga upp bilder när jag får tid.

2017-09-16 Första dagen på Athens Fying Week 2017

Idag kördes första dagen av Athens Flying Week, det har varit riktigt varmt väder med vindstilla! Här kommer några bilder från dagens show. Man ser tydligt min nya 5e rökgenerator!

Dessa bilder är från samma ögonblick. Den undre vad publiken ser, den övre vad jag ser!

2017-09-14 Turne i Europa

Mådag 11/9 började vi resan söderut mot Aten för den första showen i Turnen i Södra Europa. Just nu är vi i Italian och ska åka förja över till Grekland.

2017-09-05 Örebro och Nyköping

Lördag i Örebro och Söndag i Nyköping.
Jag har fått det stora erbjudandet att få flyga Mikael Carlsons Tummelisa tillsammans med honom på "dogfight display", jag var hos Mikael tidigare i somras och flög in mig på hans Ö1 Tummelisa. Det är ett fantastiskt maskin med allt som det var tidigt 1900-tal, till och med roterande stjärnmotor! I Örebro var det min första dogfight display med Mikael i hans Fokker D.VII. Väldigt rolig flygning och kul att göra det för publik.

Foto: Peter Eliasson

Nyköping, F11 Flyg och Motordag, arrangerades på söndagen. Det blev tyvärr en väldigt regnig dag med mest regn hela tiden, alla kunde genomföra sina flygningar trots regnet då det var relativt bra molnbas. Det kom förvånansvärt mycket folk för att vara en regnig dag.
Foto: Tim Jansson

2017-08-30 Uppdatering

Det var ett tag sen jag hade tid att updatera här nu, men det får bli en stor uppdatering nu om vad jag gjort sen sist istället! Jag skriver i samma ordning som övriga bloggen, så börja längst ner i detta inlägg för att få rätt ordning.

2017-08-20 Roskilde Airshow
Efter några dagar i Skåne hos goda vänner var det dags att flyga över till Roskilde för flygdag där. Det blev fint väder men mycket vind. Jag körde både kvällsshow och dagsshow med min cub. Här är några bilder:
Påväg mot Roskilde med Köpenhamn ut till Vänster

WisniewskiFOTO

Påväg hem efter Roskilde. Roskilde - Dala-Järna nonstop med cub, 4tim 20 min.

Video från Roskilde

2017-08-12 Aerobaltic i Gdynia Polen
Jag var ner till Polen och Gdynia med min cub, första gången utanför Sverige med den. Det är inte det lättaste att flyga ett så gamalt och långsamt flygplan långt. Första dagen (9/8) blev den dagen jag hade sämst väder, motvind och regnområde som tvingade mig till lite omväg och att stanna i jönköping och vänta några timmar innan jag kunde fortsätta söderut mot Sövde/Sjöbo som var slutmålet för dagen. Nästa dag var det dags att korsa östersjön. Jag hade lagt min rutt över bornholm och vidare mot polen sen mer österut över land till Gdynia. Det gick smärtfritt och hela flygningen ner hade tagit ca 9 timmar. Fredag och Lördag kväll var det kvällsshow för mig utanför hamnen/stranden i Gdynia. Det var ett trevligt arrangemang och mycket besökare, 200.000 åskådare besökte evenemanget. Söndag var det för mycket motvind för mig att åka mot Sverige igen så jag stannade till måndag innan jag kunde flyga tillbaka till Sverige.
Första stoppet i Jönköping

Dag 2 påväg ner, lämnar Svenska fastlandet bakom mig och åker mot Bornholm och vidare mot Polen

Fin bild med lång slutartid under min show Photo:Jacek Siminski Photography

Min cub inför show med belysningen på

Video från Gdynia

2017-08-05 Mora Flygshow
Mora Airshow became a nice arrangement despite the fact that the weather was not the best. It was raining and low clouds, but despite this, quite a lot of visitors came and all pilots could make a flight. It is these days it's tough to be a airshow pilot when you need to deliver even though the conditions are not the best and do it professionally and safely. Here are some pictures:
Big team with support

2017-07-29 VC F3D Dala-Järna
World Championships in pylon racing with model airplane runs in Dala-Järna and I drove my show during the opening ceremony of the competition and twilight show during the closing ceremony of the competition!

2017-07-23 Gotland
I Sofia and Karl decided to make a spontaneous mini-holiday on Gotland. We took the club's Pa28 and flew to Gotland for a little cycling holiday. We flew to Bunge where we also stayed one night. We rented a bicycle and cycled around the Fårö, it became about 10mil by bike for 2 days. We had very nice weather both there and on our way there and home. We went there on the FL100 but home we got to go a little lower as there were some clouds higher. Here are some pictures:

2017-07-17 Wheels and Wings 2017

Denna helg spenderades i Falkenberg på Wheels and Wings, väldigt fint väder hade vi och mycket folk. Här kommer några bilder från min show:

2017-07-07 Air to Air fotografering

I helgen blev det lite Air to Air fotografering med Tomas Wiklund. Här kommer lite smakprov av resultatet:

2017-06-26 Andoya Airshow 2017

Den 20 juni startade vi resan norrut mot Andenes och Andoya Airshow. Resan upp delade vi upp i två etapper, den första dagen körde vi upp till Luleå. Vi spenderade 4 dagar i Andenes i fantastiskt väder och midnattssol. Det blev vandring i bergen och modellflygningen på den fina hangen. Just nu är vi i Umeå efter en dags körning söderut. Imorgon har vi planerat att komma hem. Här kommer lite bilder:

Hangflygning i fantistisk miljö

Fina vyer

2017-06-18 Karlskoga motorsportsvecka

I helgen har det vart flygshow i Karlskoga på deras motorsportsvecka. Jag flög två uppvisningar under Lördagen. Det var fantastiskt väder och trevligt arrangemang. Vi passade på att bogsera till Karlskoga när det var nära och fint väder. Här kommer lite bilder:

Crew och bogserflygplan

Svenska färgerna!

2017-06-15 Sola Airshow 2017

Här är en snygg bild från Sola tagen av Jörgen Nilsson

2017-06-11 Sola Airshow 2017

Efter två långa dagar med lite halvtaskigt väder har vi i alla fall lyckats flyga bägge dagarna med gott resultat. Imorgon bär det av hemmåt igen. Här kommer några bilder, få se om det kommer fler senare:

2017-06-08 Stavanger

Idag har vi kört 850km till Stavanger för årets första show i Europa. Det är Sola Airshow på Lördag och Söndag, läs mer på: solaairshow.no

trevligt landskap

Det blev en promenad Stavanger med god middag som avslutning på dagen.

2017-06-06 Nationaldagen

Nationaldagen har spenderats med massor av flygning. Fly in på Stegeborg med Henrik i hans WT-9 RG. På vägen hem besökte vi frölunda och skå-edeby. Sen blev det lite träning inför kommande shower och packning av flygplanet i vagnen.

2017-06-01 Kalender för 2017

Kalender för 2017 börjar bli fulltecknad. 2017 blir det flera shower som jag tidigare vart på förut men också några helt nya arrangemang och länder!
Här finns detaljer om datumen under Airshow

2017-05-15 SE-UVJ hemma igen

Äntligen har flygplanet återvänt från Australien och vi har kunnat flyga lite på hemmaplan och träna inför flyguppvisningarna hemma i Europa i sommar!
Jag kommer publicera kalendern för sommarens shower inom kort.

Jag har också provflugit flygklubbens nyköp, HPH 304C Wasp.

2017-05-01 Inter Hannover Safe Skies

Vi har arrangerat en 3-dagars tävling i segelflyg under helgen i Dala-Järna. Det är en deltävling i serien Inter Hannover Safe Skies och det var den första deltävlingen för året. Vi hade strålande väder och det blev mycket flygning. Jag slutade totalt 6a men lyckades vinna en av dagarna. Här kommer mina bilder

Siljan från ovan

2017-04-09 Nytt flygplan åt flygklubben

I helgen har jag med 2 klubbkamrater vart ner till Kromeriz i Tjeckien och köpt ett nytt flygplan till Flygklubben. Det blev en fin HpH 304C Wasp från 2004. Tack till Åkerströms för att vi fick låna deras bil!

2017-03-28 Australian International Airshow 2017

Här kommer några fler bilder som är tagna av Algimantas Deikus

2017-03-16 Australian International Airshow 2017

Jag har fått massor med bilder från resan till Australien som jag tänkte dela med mig av här, men nu först blir det en film från flygningen på Fredag kväll i Australien

2017-03-06 Australian International Airshow 2017

Igår genomfördes sista dagen med show för denna gång i Australien. Vi hann även med att packa ner allt i vagnen igår. Idag har vi packat allt och gjort det klart att skickas tillbaka i containern.
Imorgon flyger hela teamet hem till Sverge efter drygt två veckor här nere

2017-03-04 Australian International Airshow 2017 dag 2

Ännu en dag till ända här i Australien. Strålande väder och massor med publik har det varit under dagen. Det är riktigt roligt att vara här och träffa några gamla vänner men också många nya!
Här är några bilder från dagens show:

2017-03-03 Australian International Airshow 2017 dag 1

Det har varit väldigt mycket jobb de senaste dagarna så jag har inte hunnit med att uppdatera varje dag här tyvärr.
I Onsdags flög vi i alla fall på den andra dagen med mässa, det gick fint, lägger in två bilder från organisatören här under.
I Torsdags blev fler shower inställda däribland min då det var dimma under förmiddagen.
Idag har det varit första publika flygdagen med massor med publik och riktigt bra program. Vi flög skymningsshow och det gick super! Jag hoppas kunna lägga upp fler bilder här senare. Imorgon och Söndag blir det mer show

Redo för start strax före solnedgången!

2017-02-28 Mässa dag 1

Första dagen med mässa och show idag. Det har varit väldigt varmt idag, men det har gått bra!

2017-02-27 Träningsflygning

Äntligen har vi kommit upp i luften och hunnit med lite träning, det kändes fint! Det kommer bli fanstatiska shower i Avalon denna vecka. Imorgon är det första riktiga showen på första dagen av tre mässdagar.

2017-02-25 Great Ocean Road

380km i vänstertrafik har vi kört idag, vi har åkt Great Ocean Road som är en väg längs kusten med spektakulärt landskap

2017-02-24 Mediadag

Idag har det varit en dag för media med några enklare flygshower och statisk display för de som är på plats redan. Vi har bara stått på statisk display idag. Här nedan framför en F18 från australiensiska flygvapnet.

2017-02-23 RAAF Museum

Idag var vi till Point Cock och kollade på Royal Austraian Air Force Museum. Vi har också monterat ihop flygplanet. Idag lyckades vi också få se våran första Känguru!

2017-02-22 Turister i Melbourne

Idag har vi varit i Melbourne och sett oss kring lite. Vi har bland annat varit på Sea Life och sett på vattenlevande djur och fiskar. Bland annat pingvinerna var häftiga att se. Jag har också fått träna på att köra vänstertrafik en massa. Vädret var fantastiskt fint idag med +37 grader

2017-02-21 Öppning av container i Australien

Containern är öppnad och vi har lastat ur allt. Vad vi har kunnat se hittils har grejerna klarat resan mycket bra, det såg precis ut om det gjorde i Sverige för 2 månader sedan. Nu väntar vi på att få göra någon provflygning med kärran. Idag har vi också fått vår Nissan hyrbil som jag har kört, myket märkligt med vänstertrafik.

2017-02-20 Framme i Australien

Efter mer än ett dygns resa är vi nu framme i Australien och Geelong där vi bor, det ligger utanför Melbourne. Nu blir det lite välbehövlig vila innan vi ska öppna containern och lasta ur imorgon.

2017-02-18 flygnig på sjön

Imorgon åker vi från arlanda mot Melbourne och Australien. Det blir spännande!
Det har blivit mycket flygning på sjöisarna senaste veckorna, det har varit ovanligt fina förhållanden.

2017-02-05 Simulator och uppdatering på transporten till Australien

I helgen har jag flugit Boeing 737-800 simulator, det var en rolig upplevelse. Väldigt fin simulator med 100% riktig cockpit.

Containern med mitt flygplan i har kommit ner till Australien och har bara en bit kvar till Melbourne där det ska fortsätta på lastbil. Jag återkommer snart med mer nyheter om äventyret i Australen

2017-01-28 Ta flyget till cafet

Det har blivit ovanligt fina isar för flygning, 4dm tjocka och nästan ingen snö. Vi bestämde oss för att flyga till det fina cafets Ryggåsstugan som liggen intill Storsjön i Dala-Järna. Bara för att vi kunde!

2017-01-21 Jobb i Kina

Har varit borta i Kina på jobb i två veckor. Det blev även lite tid för att vara turist så det blev bland annat ett besök på Kinesiska muren norr om Peking.

2017-01-01 Isflygning

Året startade med flygning på is, sjön Rälgen. Lite grillning och fiske blev det

2016-12-28 Australian International Airshow

Nu är det offiellt att jag kommer som första svensk att delta på Australian International Airshow. Flygplanet är påväg i container och vi kommer att flyga till Australien i Februari. Läs mer om evenmanget på: airshow.com.au