Blogg - Johan Gustafsson

2015-12-31 Gott nytt år

Idag avslutade vi året med att ha en friluftsdag med flygklubben på en sjö. Fiske, flygning och korv grillning.

Jag vill även passa på att önska alla ett riktigt gott nytt år!

2015-12-24 God Jul

2015-12-18 Cub på is

Idag gjorde jag premiär med cuben på is och även vinterns första landning på isen, denna gång på Statjärn.
Det har tyvärr blivit varmt så isen kommer troligen smälta, det var en del vatten på isen men annars var det kanonfint.

Film på landningen: YouTube

2015-12-13 Cub-flygning

Det har vart fantastiskt fint vinterväder och det blev några timmar cub. Isarna är lite för tunna för att landa på än, det fattas några centimeter. Jag fick skåda både soluppgången och solnedgången från luften.

2015-11-21 Ny video!

idag har jag släppt en ny video, här kommer den:

2015-10-28 Video från Aten

Här är en video från min show i Aten

2015-10-13 Recension Sanicole

Recension från Sanicole Sunset Airshow Läs här

2015-10-08 Nytt Flygplan

Låt mig presentera det senaste tillskottet i flygplansflottan, en Piper J3C-65 Cub. Detta flygplan är tillverkat 1942 och har deltagit i andra världskriget, det kom till Sverige 1946. Mer info kommer senare

2015-10-07 Nyhet

Inom kort kommer jag presentera en spännande nyhet här på hemsidan, håll utkik!

2015-09-21 06:30 Äntligen hemma

Igår kväll kom vi hem till Dala-Järna och kan sammanfatta resan med:
21 dagar
656 mil
93 timmar bil
46 timmar färja
Genom 8 länder

6 flygningar

Här är en film från min flygning i Aten!

2015-09-19 21:45 FMTS 10 år Halmstad

Två mycket lyckade flygningar i Hamstad, perfekt väder och fina ljusförhållanden på kvällen! Nu blir det en skön natt med sömn och i morgon ska vi köra hem till Dala-Järna!

2015-09-19 13:00 FMTS 10 år Halmstad

Då var vi på plats i Halmstad efter en natt i bilen då vi avverkat 100 mil. Snart är det dags för dagens uppvisning.

2015-09-19 01:10 Sanicole Airshow

Då var Sanicole Sunset Airshow avklarat, trevligt och välordnat arrangemang! Mycket folk trots att vädret inte visade sig från den bästa sidan. Stundtals var det bra i alla fall. Vi sitter nu i bilen påväg mot Halmstad där vi ska flyga i morgon!
Här kommer några bilder från kvällens show!

frecce tricolori

Red arrows

2015-09-18 11:35 Sanicole Airshow

Idag har vi monterat, provflugit och nu väntar vi mest på att det ska bli eftermiddag då vi har briefing inför kvällens show! Här kommer bilder från patrouille de france träningsflygning:

2015-09-17 21:45 Sanicole

Idag kom vi fram i Sanicole, vi har även fått förstärkning i form av mamma och pappa som ska hjälpa till. I morgon ska vi montera och provflyga på morgonen sen är det show på kvällen. Läs mer på: Sanicole Airshow

2015-09-16 20:00 Alzey Tyskland

Nu har vi tagit kväll i ett samhälle som heter Alzey, det ligger syd väst om Frankfurt, altså i västra tyskland. I morgon ska vi komma fram i Sanicole ungefär vid lunch är det tänkt.

2015-09-16 11:30 Tyskland

Idag har vi hittils kommit till Tyskland, vi har passerat genom Alperna och Österrike. Här kommer några bilder:
Fikapaus i Österrike

2015-09-15 24:00 Trento Italien

Vi tog det säkra kortet och körde på samma hotell som på vägen ner, så var vi säkra på att det fanns parkering.

2015-09-15 18:30 Ancona Italien

Äntligen framme i Ancona Italien efter lång och försenad färja från Grekland. Nu ska vi köra en bit norrut innan det blir övernattning.

2015-09-14 09:30 Athens Flying Week 2015

Då var Athens Flying Week över för i år. Gårdagen bjöd också på fint väder och väldigt mycket folk, dock lite blåsigt men det var bara skönt i värmen. Vi har packat allt och ska snart påbörja vår resa norrut igen, Idag är målet Patras och färjan som ska ta oss till Italien. På fredag ska vi flyga på Sanicole Airshow, i Belgien.
Här är några bilder från gårdagen:

Team Orlik från Polen bjöd på en riktigt fin show

2015-09-13 10:30 Athens Flying Week 2015

Flyguppvisningen igår va super! Riktigt bra men kanonväder och mycket folk! Idag väntas ännu mer publik. Idag flyger vi dagshow, det ska bli kul. Här kommer lite bilder från gårdagen:

2015-09-11 22:30 AFW träning

Idag har det kört träning inför helgens uppvisning. Vädret har vart strålade. Igår flög vi över Aten, för att få se det från ovan innan jag skulle köra skymningsshow. Vi var även till stranden och solade och badade lite mer. Här kommer lite bilder:

Stranden

Fina vyer

Fantastiskt fint

2015-09-09 22:00 AFW Pre-Show

Nu har vi vart och sett på Pre-show nere vid havet. Det bjöds på en del smakprov på vad som komma skall. Här är lite bilder:

Saudian Hawks med en A-320

Saudian Hawks

Jurgis

MIG

2015-09-09 14:40 Monterat

Flygplanet är monterat och förberett. Nu får de vila tills på fredag då det är träning och hela showen ska köras igenom. Nu är det snart dags för "pre-show", som vi ska iväg och se på. Återkommer med bilder från det senare.

2015-09-08 20:00 Akropolis

Nu har vi turistat i två dagar. Badat i havet, solat, gått på stan, shoppat och besökt Akropolis. I morgon ska vi montera flygplanet och förbereade inför helgens show. I morgon kväll har de även en "pre-show" som vi ska se på.
Här kommer några bilder:
En fin strand Öster om Aten

Inne i Aten

Akropolis

2015-09-07 10:30 Aten

Nu har vi sovit en natt på hotellet och vilat efter den långa resan. Resan varade under 6 dagar och vi avverkade ungefär 270 mil från Dala-Järna till Aten och åkte färja i 24 timmar.
I Patras

Idag har vi kontrollerat att flygplanet klarat resan och det verkar det gjort utan problem

Igår när vi körde in på flygplatsen genom grindarna

Äntligen framme!

2015-09-06 21:00 Framme i Aten

Då var vi framme i Aten, vi har lämnat vagnen och flygplanet på flygplatsen. Jag uppdaterar här med mer bilder i morgon, nu är det vila som gäller.

2015-09-06 12:10 Färjan

Nu är det inte så långt kvar till Patras, bara en timme ungefär. Fin solnedgång igårkväll. Ikväll planerar vi att nå till Aten

2015-09-05 16:00 Färjan

Nu är vi ombord på förjan som tar uss till Patras.

Det var en lång väntan i hamnen, och över 30 grader varmt

Färjan vi åker med

Utsikten från vår hytt

2015-09-04 20:00 Ancona

Idag har vi kört sista biten i Itaien och imorgon väntar färja över till Grekland. Vi är nu i Staden Ancona och förjan ska ta oss till Patras, det tar ca 21 timmar över. Vädret är toppen, det har vart 32 gader som bäst idag, riktigt skönt! Här kommer några bilder:

Vyn från hotellet i Ancona

2015-09-03 18:30 Trento

Idag har vi passerat Österrike och alperna, mycket mäktigt landskap att köra genom. Just nu är vi i Trento, Italien. Här kommer några bilder:

Bilen går bra, trevlig och bekväm att köra.

2015-09-02 22:00 Liepzig

Det blev 880 körda kilometrar idag från Ålleberg till Liepzig i Tyskland. Vädret har vart blåsigt men i övrigt fint. Nu blir det godnatt och vila inför en dag till i bilen!

Det är trångt mellan alla lastbilar på färjan...

2015-09-02 14:45 Gedser

Vi står nu och väntar på färjan i Gedser, Danmark. Få se hur långt ner i tyskland vi tar oss idag.

2015-09-01 Idag börjar resan söderut

I eftermiddag kommer vi att påbörja vår resa ner till Aten för att delta på Athens Flying Week. På resan hem ska vi förbi Belgien för att flyga på Sanicole Airshow och sedan avslutar vi med Halmstad. Idag planerar vi att nå till Ålleberg.

För att kunna genomföra denna resa har Fordhandlarna i Dalarna hjälpt till med en bil!

Jag kommer att uppdatera här så ofta jag kan, så håll utkik!
Avslutar med gårdagens fina skymning i Dala-Järna

2015-08-27 Artikel i DT

Artikel i DT: http://www.dt.se/dalarna/vansbro/deltar-i-flygshow-i-aten

2015-08-24 SVT Titta jag flyger igen

Missade ni dokumentären "Titta jag flyger igen" på SVT i helgen så kan ni se den på SVT-Play: svtplay.se. Inslaget med mig börjar vid 15:30

2015-08-19 Full fart

Jag får återigen ursäkta att det varit dåligt med uppdateringar här, men det har helt enkelt inte varit någon tid över. Flygfesten blev helt fantastisk, massor med människor, bra väder och ett kanonprogram. Efter det har jag vart till Roskilde på deras flygshow, det var också ett bra arrangemang med mycket folk och helt OK väder. Nu laddar vi inför resa till Grekland och Belgien, mer info kommer här senare.
Några bilder sen senast:
Foto:Jörgen Nilsson

Foto:Peter Eliasson

I Roskilde

Just nu samarbetar jag med Åkerströms i Björbo och Fordhandlarna i Dalarna!

2015-08-06 Imorgon börjar det

Imorgon kväll kör jag min kvällsshow i Dala-Järna på Flygfesten, missa inte detta!

2015-07-31 Laddar för Flygfest

Vi ses väl om en vecka på Flygfesten i Dala-Järna?
Jag flyger skymningsshow fredag kväll ca 22:30 - 23:00. Samt på dagen både Lördag och Söndag

2015-07-20 Wheels & Wings Falkenberg

Efter en helg i Falkenberg lyckades jag genomföra 2 skymningsshower vid Skrea strand i Falkenberg. Tyvärr blev det inte mer än denna bild från Morup strax innan start.

2015-07-13 skymmningshow på gång

På fredag och lördag kväll flyger jag skymningsshow på Whells & Wings i Falkenberg

2015-06-06 Nya dekaler

Igår monterade jag nya dekaler och körde några träningspass
Foto: Per Erik Kock

2015-05-20 flygning

Idag blev det en väldigt fin kväll så jag passade på att flyga lite.
Avslappnande bogsering med låg sol

2015-04-25 Uppdatering

Nu blev det äntligen dags för lite uppdatering här i bloggen. Det har hänt en hel del saker de senaste månaderna så jag har blivit tvungen prioritera bort bloggen och hemsidan ett tag. Jag kommer såklart att hålla er uppdaterade framöver!
I vinter har jag flugit mycket. Det har varit många fina dagar och vi har haft fantastiskt fina isar på sjöarna. Jag landade på första isen i December och sista gången i Mars. Här kommer några bilder:

I vinter bytte jag också jobb. Jag slutade på Peab efter 1,5år och började som mekanisk konstruktör på utvecklingsavdelningen på Åkerströms i Björbo. Jag har också vart till Kina en vecka på jobb, besökte Shanghai, Peking och Tianjin.

Jag och Håkan i Shanghai
Jag har för första gången deltagit på EAC (European Airshow Council) i Antwerpen, Belgien. Det är en konferens/mässa för flyguppvisningar. Deltagare från fränst Europa men också en del från övriga världen.

Mina två roll up
Jag har gjort klar det årliga underhållet på SE-UVJ och flugit en del med den. Så den är klar för årets säsong.
Jag har uppdaterat min kalender inför sommaren och jag har flera spännande platser som jag ska flyga på i sommar, bland annat Grekland och Belgien. Läs mer under Airshow.
Sen är det flygfest här hemma i Dala-Järna i sommar och jag är inblandad en del i förberedelserna som vi haft i full gång hela vintern. Det är lite oklart än vilka shower jag kommer att visa då men det kommer så småningom. Det finns nu en ny hemsida för flygfesten, håll koll där för senaste nytt: flygfesten.com